Fysiek

Een 300B klinkt beter als je de gloeidraad AC voedt. Het probleem is echter dat je dan permanent brom uit je speakers hoort, zeker als ze een beetje gevoelig zijn (zoals dat hoort in combinatie met een 300B).
Een elegante oplossing is de volgende: maak een DC-voeding die ingesteld kan worden tussen pakweg 4 en 5 V en zorg daarnaast voor een paar taps op een voedingtrafo voor 0-0,5-1-1,5-2-2,5-3 V AC. Kies een AC waarde en bereken met Pythagoras de bijbehorende DC-component (het resultaat van ongelijksoortige spanningen bereken je door de energieen op te tellen, vandaar de kwadraten). Dus: 4 Vdc en 3 Vac geeft 5 Veff. Is de brom te luid, dan moet je omlaag in AC en iets omhoog in DC. Het aardige is dat de bromcomponent zuiver 50 Hz is (en geen 100 Hz rimpel zoals bij een slechte afvlakking), zodat de hoorbaarheid ver weg ligt.

PvW

Volgens Jan;
Een 300B versterker op AC-voeding hoeft helemaal niet te brommen. In tegendeel, als je hem goed bouwt dan
hoor je niks. Geen 50 of 100 Hz (is maar een octaafje en dan ben je weer op mijn vakgebied als musicus)


Volgens Rob;
Ja dat kan zo gedaan worden, is alleen een beetje veel werk...
Kijk een naar de homepage van Steve Bench, kun je van de gloeitrafo/wikkeling een gelijkgerichte dc creeren
die in tegefase met de brom van de gloei staat. Door deze weer terug te voeren naar je rooster, kun je met de
potmeter deze bijna volledig opheffen (héél simpel, alleen even de juiste spanningsdeler vinden voor de roosterlekweerstand...  https://members.aol.com/sbench101 Kijk bij DHT Hum Reduction
Groetjes Rob


Het doel is juist om NIET alle brom weg te halen, maar te doseren.
Fons

Zeg Fons,
Als je een technisch interessant idee geeft zoals voeding van filaments met een gemoduleerde
gelijkspanning zou het mooi zijn een tekeningetje erbij te doen.
Ik denk dat de meeste medehobbyistenzo geen idee hebben wat je bedoeld.
Ik heb er zelf weinig last mee een versterker goed stil te krijgen, maar er zijn triodes die op AC niet stil genoeg zijn
Dus je idee is heel welkom. En DC is niet mijn eerste keus. Een stroombronvoeding is wel fraai, maardisipeert weer veel vermogen in de instelweerstand. Ook niet je van het.
Alleen een duidelijke en in normaal taalgebruik geschreven artikel zal duidelijkheid geven aan velen onder ons.
Met een rekenvoorbeeldje erbij.Voor mij is dat geen probleem, maar uit de mailtjes die ik krijg merk ik dat
de kennis om iets in de praktijk te kunnen brengen veelal niet echt hoog is.
Die jongens (en misschien meisjes) moeten ook de kans krijgen omhun bouwwerken optimaal te krijgen.
Daar is een tekening en een simpelvoorbeeld heel belangrijk.
Maar het begint er op te lijken Fons! Met z'n allen weten we veel meer danéén alleen.
Dick,

Dick,
Omdat jij het bent, maar Dick, dat hebt 'n jongen zoals jij toch niet nodig!

Bijgaande tekening is van de hand van PVW


 Volgens Harvey Rosenberg
Dear Fons,
The article is all about two women...One is named AC and she is very dirty but sounds great and is filled with all sorts of harmonic distortion...she is bold, rich, and passionated and she likes to hum when she makes love which is very distracting. Her twin sister DC is a virgin...clean, tight, somewhat thin, but never messes the sheets and when she has an orgasm she doesn't scream.
Now you know what I use a military surplus Soviet nuclear powered
generator to produce all of my AC...and why my amplifiers glow green.

Gizmo

In mijn bezit de DACTpot meter 24 stappenschakelaar 100k.log goldplated ( rechts)

en de homemade potmeter van ~dht_rob/home.html"DHT128k. log 23 x 2db verzwakking  dus 46 fysieke weerstanden. ( links , is fysiek 2x DACT )
Welke mag 'n bijdragen leveren aan mijn State of mind!
Donderdag 04/01/01 naar Alex om de stappenschakelaar van DACT te monteren.
Vandaag gaan luisteren en kan geen verschil ontdekken t.o.v. de Alps (black beauty) maar het klinkt ook niet meer, de totale config. Dus zal het wel weer aan het transport liggen, zodoende mag ik er nog geen conclusie aan verbinden.
Wel was er die avond 'n meer dan mooie bijkomstigheid en dat is dat Alex echt kwijlt van mijn nirWana, (Voorversterker) de een na de andere cd moest er aan geloven. Peter van Willenswaard krijgt 'n pluim van Alex.
Alex baalt als 'n steker en zit met 'n leeg gevoel en gaat zich nu bezinnen hoe hij dit leeg gevoel tijdelijk kan
verwerken en op termijn kan vullen.


Hoi Fons!
Net even gekeken op je homepage.... De stappenschakelaar zoals ik (en met mij meerderen, hè Dick?) gebruik,
heeft een hogere contacdruk als bijvoorbeeld een elna.... Verder is-ie gebouwd als een tank, dus mechanisch beter als
bijv een elna. Vind ik een elna niets? Nee! Gebruik 'm alleen niet in je eigen versterkers!
Er is zoveel beters te koop, voor zoveel minder geld!
Loop eens een lokale electronica-dump binnen (als die er is...) en sla je slag!
Groetjes Rob
Ps. Ik las net dat Gizmo met ijsklonten op z'n ballen luistert??? Luistert-ie niet al te lang, denk ik, eer ze gesmolten
zijn....of zit-ie op een vriezer met de deksel open?

FONS,
I don't use attenuators, what I use is ice cubes on my testicles. I find that when my testicles are very cold the music doesn't sound so loud. Try the experiment. This eliminates many problems, and is very cheap. On the hand if you want to expand the dynamic range of your music system, just take two young and very hard female breast and rub them all over your face.
I hope these answers were not too technical for you.
Gizmo harvey,

The wall,
When will the wall go down or the mask! but it is not a mask, talking and talking on paper is another world, am i right am i wrong, who care's... because that's who you are and who I am.
and who is not!!
fons,

If the wall is made of cheese, just eat it.
Harvey 

Dear Fons,
I am glad you printed my response...I hope your visitors will understand my technical comments.
Gizmo 23.01

Dear Fons,
It is, if it is a hot day and the cheese is very creamy. On the other hand if its cool day and you have lots of friends and crackers...it is not a problem.

well done, Harvey,
The mask is a little bit down,,
but pleasseeeeeeeeee, not to down,
i will hate you for that. 23.54
Fons

VAN ANAL.. NAAR DIGI....
Ben hier nog niet uit, de mens is analoog maar gaat richting digitaal, wie weet de juiste snaar te raken om voorgaande te plaatsen! De mens is analoog, dus dat zijn wij met zijn allen, want tot in ongeveer de oneindigheid blijven wij als mens analoog. Deductie wij blijven voorlopig analoog ontvangen en uitzenden.
De flessenhals is en blijft<><><><><><><.... de ADC en de DAC
Sommige a-fielen begrijp je niet, ik weet het.. ze zeggen,
draaitafels geven veel meer emotie dan digi, maar ik ben te lui om dit en dat en dit en dat...

28-02-03
Zilveren interlinks.
Test verschillende zilveren interlinks met en zonder ingebouwde condensator!!!!!
De eerste test is al geweest met aan de ene kant 'n zilveren interlink van Peter van Willenswaard,
met condensator gemaakt door Alex en aan de andere kant 'n zilveren interlink van Wil Blaauw,
zonder condensator gemaakt door ondergetekende. De conclusie is dat een interlink staat te schreeuwen en de andere mooi rond is en zijdezacht zijn kunnen displayed.
Het frapante is dat Zowel Alex als ondergetekende hetzelfde ervaren zonder eerst moeilijk doen van,
laat het nog eens horen of van, neen ik dacht toch van dat jouw interlink DAT meer heeft dan mijn interlink.
Die interlink speelt de ander op een simpele wijze van het toneel. Hoezo, 'n overteffende trap , Audio kent geen fijnmazig vocabulair.. Het zal toch niet liggen aan de manier van bouwen.
Tja, je weet het niet,
Oke, dan maar 12 meter besteld bij Wil Blaauw en Alex gaat nu 'n zilveren interlink maken,
maar dan met het zilver van Wil zodat de beide interlinks hetzelfde zijn gemaakt.
Want zilver is toch zilver!! Maar volgens mij weet Alex het resultaat al.
Bovenstaande belichaamd dat ik afstand moet nemen van het zilver van Wil,
test zijn onderweg maar mijn gevoel zegt van .. ken nett.
Eindelijk heeft Alex 'n zilveren interlink gemaakt met het zilver van Wil Blaauw op dezelfde wijze
als hij zijn interlink heeft gemaakt maar dan met zilver van Peter van Willenswaard.
Waar men al bevreest voor was is uitgekomen, de interlink met het zilver van Wil Blaauw moet zijn meerdere
erkennen in het andere zilver en niet van, " hij is net beter maar meer van waaaaauw wat mooi is dit".
Zaterdag 15-02-03 morgen komen de zilveren UGT van Wil binnen,,, met het zilver van Wil,
Het zal ongetwijfeld een UPdate zijn maar gezien wat men meer kan halen ''for a few bucks more'' vrees ik het >>>>!!!!

De zilveren trafo's van Wil Blaauw staan al 4 weken onder spanning op mijn Big C en hier heb ik wel een display van wat het zilver kan teweeg brengen, ja dit is echt heeeeel mooi.
Raar, dat het zilver niet klinkt als interlink maar wel als trafo!!!!
Afgelopen week bezig geweest met het testen van 4 interlinks en wel de MIT Shotgun S2 en S3 en de 
Siltech SQ88 en de SQ110. Wat is dit mooi en wel meteen zonder van eerst inspelen zorgt de MIT S3 voor een ongekende ruimte
en diepte en een onderscheidend vermogen. Na een paar dagen klinkt alles weer 'n niveau hoger maar met een minpunt en wel de DIRECTHEID. Ok, dat weten we nu dus de S2 mag en ja hoor deze maakt meer muziek dan zijn voorganger de S3. Prima kabels met als enig minpunt de DIRECTHEID althans in mijn config.
Alex heeft ze ook onderworpen aan 'n test heeft dezelfde deductie maar had minder tijd daar voor nodig.
De Siltech ( nieuwe kabels, niet ingespeeld ) doet zijn intrede en wel de SQ88,
tja is dit alles , is mijn eerste gedachte, dan blijf ik liever bij mijn MIT terminator en na 2 dagen
was het nog steeds niet van OOOH wat mooi. Maar heel langzaam komt de combi van zilver met goud naar boven borrelen en de muziek werd vloeiend ja, hier huist 'n muzikale ziel maar rechtvaardigd niet het prijskaartje van 619 euro voor 50 cm. Alex heeft deze vergeleken met zijn zilveren "homemade" interlink, met het zilver van Peter van Willenswaard en de SQ88 heeft zijn gelijke gevonden, alleen Alex is 200 euro kwijt voor een meter.!!!!!
Daar komt dan de SQ110 en dit is kwijlen vanaf dag 1, dit laat je nog verder dompelen in de muziek,
dit is wel zo gelikt, zo vloeiend echt muzikaal zonder een minpuntje. Frapant dat er zo'n groot verschil zit in deze twee kabels.Maar dan komt die prijs van 1100 euro voor 50 cm en nu is die prijs wel gerechtvaardigd omdat mijn inziens
hier de homemade stopt, als men de SQ110 wil benaderen moet men zich gaan specialiseren in een gebied wat voor vele onders ons niet onder handbereik ligt.
fons

                                                                                                Chapeau
I2S of SPDIF.
Als vele onder u blijft "de mind" ons dwingen tot abstracte modificatie's en na verloop van tijd komt het fysieke zich openbaren. Ook het geval in mijn directe omgeving heeft een persoon zich weer laten verleiden tot bovenstaande
en wel in de vorm van,,," wordt het I2S of blijft het SPDIF"!!! Zijn en mijn loopwerk kunnen inderdaad SPDIF en I2S aan.
Het loopwerk in mijn koperen loopwerk is afkomstig van de Philips 723 en maakt gebruik
van I2S i.p.v. SPDIF, maar destijds is daar door Philips teweinig aandacht aan geschonken.Zoals u weet gaat via SPDIF alles door een verbinding te weten,a: het kloksignaal b: het datasignaal maar I2S heeft 3 verbindingen zodat reclocken niet nodig is en jitter een bijna onbekend begrip is. Gaat men gebruik maken van I2S dan komt automatisch het begrip om de hoek kijken, "LESS IS MORE" en wel in de vorm van, er is geen ontvanger meer nodig.
Genoemde is druk bezig om het een ander binnen 6 maanden te verwezelijken en  inderdaad ook een nieuwe DAC te bouwen op accu!!!!! Maar tussendoor heeft Alex zijn loopwerk op accu laten spelen.

Ben zeer benieuwd hoe deze toch enigszins nieuwe opzet zich gaat verhouden tot mijn NirWanaDAC, made by PvW.
Alex heeft tot zijn beschikking 2 Philips 723 cd spelers. Bij een speler zijn de I2S signalen via een buffer met 80 cm coax naar de interne 1545 DAC gestuurd ( als test of het zou werken met 80 cm coax i.v.m. externe DAC aan te sluiten.
Vergelijking met de orginele 723 leverde al verbluffende resultaten op. ( orginele I2S signalen zagen er niet mooi uit)
15-01-04Alex heeft de eerste beer op zijn I2S pad aangetroffen.
En wel in de vorm dat zijn loopwerk I2S 4x oversampling doorgeeft.  Het loopwerk kent verschillende modus,
A. non oversam  B. 4x oversam  C. 8x oversam  D. en nog iets!!!
In principe is daar niets mis maar hij wil ook non-oversam. hebben en de aansturing  zit ingebakken, hij kan er niet bij.
Momenteel is er een e-mail naar de fabrikant van het loopwerk voor een andere aansturing.
Lukt dit dan kan Alex een switch maken om een vergelijk te hebben met non- en oversam.
Zijn loopwerk is helemaal I2S gereed, hetzij non- of oversam.
fons

Helaas gaat de fabrikant niet in op zijn verzoek.
08-09-04
Via internet heeft Alex een inzending gelezen over zijn 723 speler om deze non-oversampling  te maken.
Daarvoor heeft hij wat progameertaal nodig en een programeerapparaatje welke nu al in zijn bezit zijn om de juiste commando's te geven. De verwachting is dat over enkele weken zijn I2S loopwerk kan gaan communiceren met zijn
non-oversampling DAC. Dit zijn zeer mooie ontwikkelingen voor het High-End.

15-09-04
Alex heeft zijn 723 loopwerk zodanig geprogammeerd dat het nu I2S  is en non-oversam.
De software heeft hij gedownload van internet en zo de commando's doorgegeven aan de chip.
Nu speelt hij nog SPDIF maar wel non-oversam. en een prettige bijkomstigheid is dat de 723 nubit-accuraat is.
Alex is laaiend enthousiast over wat bit-accuraat ten tonele voert. Het is een grijpbaar geworden met voor elk instrument een eigen ruimte, snaren hoor je uitsterven, de  loopjes van de basgitaren zijn op de achtergrond zeer duidelijk te volgen. Alex gaat ook schakelaars maken voor het verschil tussen non 1-2-4- oversam.
Over een paar weken is Alex klaar met zijn I2S DAC wat uit een chip zal bestaan en waarschijnlijk gaat de
uitgang rechtstreeks de voorversterker in, maar daar is Alex nog niet helemaal uit.
onderstaand de print die het allemaal moet doen in het loopwerk, de dipswitch
blauw) kun je instellen op non- of 2 - 4 oversampling

19-09-04
Momenteel heeft Alex mijn PvW.DAC, ter controle, en maakt van de gelegenheid gebruik om zijn A&T DAC geschikt te maken voor ontvangst I2S, als tussenpaus.DAC. Ben zeer benieuwd hoe I2S gaat klinken.
Nu moet ik toch weer gehoor geven aan een oproep van Peter om een andere stroombron;;
Peter schrijft; Als ik toch in de DAC, voor I2S, aan de slag zou gaan, dan zou ik er meteen een
betere stroombron voor de shunts in kunnen zetten (recente ontwikkeling!): niet meer afregelingsgevoelig en dus betrouwbaarder op lange termijn, scheelt een buis, betere specs en KLINKT beter.
peter,
26-09-04
Onderstaand foto's van de print in mijn koperen loopwerk en de aansluiting op de bedieningsprint.

Mijne heren, ja dit klinkt echt heel, dit is zeer aangenaam om naar te luisteren. Alex heeft alleen maar mijn koperen loopwerk voorbereid voor doorgave I2S. Momenteel luister ik nog steeds naar SPDIF maar het loopwerk is nu Bit-Accuraat. Vandaag weer verheffende uren gehad met het Bit-Accuraat verhaal dus een vergelijk met het analoge was op zijn plaats. Komt de cd met zijn Bit-accuraat op gelijk niveau met het vinyl!!! Neen, ik heb een vergelijk gehouden met de cd en lp van Diana Krall en zonder twijfel en wel binnen 2 seconden het vinyl is nog steeds winnaar.

 bovenstaand de winnaarOnderstaand de experimenteeropstelling met de 1543 DAC via 90 cm coax gebufferd op I2S.

Een printje van 'n paar centimeter, m.a.w. U ziet hier een I2S DAC!!!!!!!!!
Alex gaat waarschijnlijk 3 van deze DAC's maken, een 1543, een pcm (zit in mijn PvWDac) en nog een andere.
Het printje komt in een klein koper kastje en dat is alles.
Afgelopen zaterdag heb ik het mogen ervaren en ja dit staat op gelijke hoogte met mijn PvWDAC.
Ik ben benieuwd wat I2S en accuvoeding gaat betekenen voor mijn PvWDAC. Alex gaat nog het een en ander tunen met betere onderdelen, zoals de pio's. Achter het koperen kastje komen schakelaars om te schakelen tussen
non of 2 / 4 maal oversampling. Het frapante van dit experiment is dat Alex nogal onder de indruk is van
het grote verschil tussen non- en oversampling, non-oversampling geniet
momenteel de voorkeur bij Alex.HET BIT-ACCURAAT VERHAAL, 17-10-2004 en al zijn vervolgingen....
Mooi is het bit-accuraat moment en nestelt zich in voor menigeen onder u in onbekende begrippen.
Bout, ja het is bout, voorgaande statement is bout, maar zijn te onderbouwen vanuit de optiek van ondergetekende... ( is u bekend) en vanuit die optiek is daar niets mis mee, alleen ik heb daar toch problemen mee,,,,, en wel het volgende,

Vandaag 17-10-2004 het bit-accuraat met in het verlengde mijn PvW.DAC, en in mijn gedachten, Alex (bit-accuraat) Peter (PvW.DAC) ik smelt, neen ik voel mij niet meer aangesproken om mijn draaitafel tot laten evolueren, neen revolteren, tot het ultieme, neen, dat is toch niet nodig, ik heb immers alles onder handbereik.
Urenlang intens genoten van de CD, hier is niets mis mee,
hier kun je van genieten, het bit-accuraat is wat, vlg. mij nog niemand onder u heeft mogen ervaren.
Dit is genieten in optima-forma.
Bovenstaande zijn zeer mooie momenten voor mij met al mijn emoties.
Alex gecontact om met hem mijn emoties (ervaringen) te delen maar het enige contact was zijn antwoordapparaat.
Daarna komt enige berusting en daar staat weer die zwarte schijf, en daagt je uit om de confrontatie aan te gaan en zodra de contaminatie een geheel is geworden  wint die zwarte rakker het keer op keer.
In voorgaande replieken met Alex was ik nogal soms hangend naar de brug van het digitale met het analoge en die brug, het thorney path, in contradictie met voorgaande, hier komt ie, wordt alleen maar,,,,, groter.
Wetende dat mijn digitale momenteel zeer "optimaal" is en mijn analoog voor verbetering vatbaar is gaat er toch een verwijdering ontstaan tussen het analoge en het digitale. Met de beste wil ter wereld kan ik niet mijn optimale "digitale' laten uitstijgen t.o.v. mijn analoog.
P.v.W. heeft het o zo mooi verwoord toen ik hem de opdracht gaf om een phonotrap te maken voor mij:
Nu gaan we leuke dingen doen......fons

20-10-04
Wanneer het sluimerend gelijk zich openbaard en wetende dat het zich als struisvogelpolitiek heeft gedragen zijn de druiven zoet. En welk gedrag heeft Alex zo bewogen om te gedragen dat de de druiven zuur zijn zonder het te weten dat druiven o zo zoet ( analoog ) smaken.
Vandaag heeft Alex zijn voedingstrafo's in HKZ. geconfisceerd en gaat als
test zijn 309 trafo vervangen door de PvW. trafo made by Wil Blaauw.
Dus in die tijdspanne mocht Alex het analoge ontmoeten en zonder enige bedenking zegt hij;;; dit is heel mooi, ja dit is analoog
fons

22-10-2004
Binnen nu en 4 weken heeft Alex zijn nieuwe Philips HF-309 gereed met de trafo's van Wil Blauw en de voedingstrafo's op specs. van P.v.W. Een eruptie van Alex is dat hij de eindtrappen op 2 manieren gaat voeden,
een op accu en de andere gewoon, m.a.w. elk blok heeft 2 voedingen!!!!! Dit zijn weer zeer mooie ontwikkelingen voor de DIY. Ondergetekende is dan ook zeer benieuwd hoe de "nieuwe 309" zich gaat verhouden tot mijn 304, die ik destijds preveleerde boven de 309 die nogal stond te pressen om zijn gelijk te tonen.
Bij mijn 304 is alles smooth en doet niet moeilijk, maar is wel te warm,
of zoals u wilt gekleurd en daardoor misschien beter passend in mijn acoustiek. Bovenstaand is ondergetekende welbekend. Volgens mij gaat de "nieuwe 309 "geforceerheid, wat al veel minder geworden door het bit-accuraat verhaal, helemaal verdwijnen en gaat plaatsmaken voor een smooth 304 sound maar die niet te warm is en geen kleuring heeft. Als bovenstaande bewaarheid wordt dan gaat de vraag uit naar Alex of hij mijn
304 converteerd naar een 309. Vandaag mijn element weer beter gepositioneerd en elke dag wordt het beter en
wordt de afstand met het digitale steeds groter. Bovenstaande maakt Alex steeds nieuwsgieriger naar het analoge, vooral na zijn ontmoeting met mijn analoog op 20-10-04, en zijn gedachten spelen steeds meer richting het analoge, wetende zoals Alex het verwoord in de strofe;; " wetende dat er geen verbetering meer zal komen in het digitale, eerder een verarming en wetende dat het analoge aan een opmars met zijn opnamekwaliteit anno 2004 en de persen het niet meer aan kunnen zal ik toch moeten geloven aan het analoge anno 2004 wat uiteindelijk HET zal zijn voor wat wij voor ogen hebben.Bovenstaande is alleen van toepassing voor audiofielen.

fons
29-10-2004
De herkenbaarheid van de hardware zijn voor sommige onder u plastisch maar tegelijkertijd herkenbaar wat refereert aan ervaring c.q. gedrevenheid. Het mooie van bovenstaande komt tot uiting toen Alex de Wil Blauw voedingstrafo's op spec's van P.v.W. bij ondergetekende ophaalt en de window gebruikt om mijn 304 te beluisteren maar dan met de klassieke PP.UGT van Wil blauw en de voedingstrafo van Wil op basis van specs van P.v.W.
Alex smelt en geeft aan wat hij allemaal aan mijn "huiskamergeluid" zo mooi vindt
en het mooie ervan is dat hij de krenten uit de pap zonder enige terughoudendheid eruit haalt.
Bij de:
high-hads blijft hij stil = de ugt ,
de betrokkenheid = de voedingstrafo
de realiteit = de P.V.W.DAC
ps. de regenboog = analoog met de phonotrap van P.V.W

 Audiofiele zekeringen cq. stoppenJa, het zal wel, een audiofiele stop, Ja, het zal inderdaad wel en dit schrijf ik met volle overtuiging, dit is een must voor elke installatie.
Met open mond heb ik zitten luisteren naar muzikanten, inderdaad muzikanten want daar staan ze in mijn huiskamer muziek te maken en kippenvel was weer mijn deel. Wat als eerste opvalt is de stilte, de plaatsing en de dynamiek, het uitsterven van een snaar, de zuiverheid van een instrument. Dan komt de ruimte om de hoek kijken alles wordt 3D, je ziet de groep muzikanten spelen, wat is dat mooi als je een basgitaar zijn loopjes hoort en ziet spelen.
De impact van muziek neemt zeer realistische vormen aan, u weet wel de directheid die men ervaart bij live muziek.
Wat is dit mooi en dat voor 28 euro, inderdaad een MUST voor elke audiofiel
Volgende week gaan de glaszekeringen erin!!!!

Het vinyl is aan de beurt en daar is in principe hetzelfde verhaal, definitie is ook hier weer het toverwoord.
Maar, ik denk dat er andere buizen nodig zijn in mijn phonotrap!!!!!!
wordt vervolgd

Neen, toch maar als eerste de AHP zekering plaatsen en weg was de drang om een andere versterkingbuis te mounten, jaa, dit is het!!!!!! Ja, het is mooi en oh zo gelikt, daar is het, het mooie hoog, zo zacht, neen het was niet meer digitaal, het was er, ja dit is het, ja dit is het, ja dit is het, ja dit ishet,het ,het,het,het
m.a.w. de PvW Preamp/Hf-304/PvWDAC/PvWPhono voorzien van de zekeringen.NEEN, DIT IS HET NIET EN WEER WEL, NEEN ,DIT IS HET NIET HET KLOPT NIET, HET LOOPT NIET, HET IS VOORSPELBAAR, HET IS NIET VERASSEND, HET IS TE MOOI, ER IS GEEN VERBEELDING MEER,
HET IS GELIJK AAN DE PROGAMMATIE VAN HET DIGITALE, MEN NEME EEN SAMPLE VAN HET VOORGAANDE EN DE METING IS DAAR EN WORDT ZONDERMEER GEDEPONEERD AND THAT'S YOUR HEARING ILLUSION, TAKE IT OR!!!!!!!!!!!!!
Maar het is wel blond, zeeeer blond

 09-10-2005
Zijn er inderdaad andere buizen nodig op mijn NvW Preamp nodig,!!! Neen, jawel, toch maar doen en daar was de Red base RCA 5692 (mei 1953) en het loopt, het loopt, het maakt muziek .Eindelijk komt het ervan,,, I2S komt eraan.
Alex gaat mijn koperen loopwerk geschikt maken voor doorgifte I2S. In plaats van 1 digitale uitgang komen er 3 digitale uitgangen met als groot voordeel dat het niet zo nauw  luistert wat voor interlink je daar voor gebruikt.
Peter van Willenswaard moet dan ook mijn DAC aanpassen voor I2S, dat gaat binnenkort allemaal
plaatsvinden en dan gelijk maar een update voor mijn DAC , nieuwste ontwikkelingen op voeding,
en dan de DACchip koud solderen op de printplaat.

Het accuverhaal gaat aan mij voorbij, is niet mijn cup of tea. 

I2S

Voortgang van de conversie I2S richting mijn DAC met zijn PCM63 chip.i2S (i-kwadraat-s) staat voor Inter IC Sound en staat voor een bepaalde manier van data-communicatie tussen digitale audio-IC's. Er zijn drie lijnen: bitklok, woordklok en data. In veel Philips CD-spelers wordt dit formaat intern gebruikt voor de aansluiting van de CD-drive op de digitale
audio-elektronica. Het formaat kan echter ook gebruikt worden voor het koppelen van een externe DAC aan een los loopwerk. Normaliter gebeurt dat laatste met een SP/DIF- verbinding. Dit is een
enkeldraads-verbinding, en de klok moet in de dac uit het binnenkomende
signaal worden teruggewonnen. i2S verstuurt de klok(-ken) apart en is dus qua jitter in het voordeel.
Het I2C-verhaal lijkt erg recht door zee, maar er zitten addertjes onder het gras. Omdat lang niet iedere converterchip is ontworpen op i2S-gebruik, is het vaak een hele kunst om de bitjes zo om te schoffelen dat ze in de juiste
volgorde en op de juiste tijd bij de converterchips worden aangeboden. Dat geldt ook voor de PCM63 waarmee de DAC die ik eerder voor fons bouwde, is uitgerust. Om het probleem kort te schetsen: i2S heeft 24 data-posities,
gebruikt er normaliter maar 16 en de PCM63 leest er standaard 20 in. Zoals gezegd zou je uit het loopwerk maar 16 bit zou verwachten want meer staat er niet op de CD. Dat blijkt een misvatting. Geef ontwerpers nooit een
vinger, want ze nemen de hele hand. Die resterende 8 bits blijven dus niet leeg! De ontwerper van de Philips
CD723 (de basis van Fons' loopwerk) moet gedacht hebben: leuk, daar stop ik
dan mijn eigen bitjes in. Die blijken track-afhankelijk, hebben niets met de muziek te maken en moeten dus weg
(want anders worden ze in de PCM63 ingelezen en dat wil je niet). Dat kan, dat doe je met datamasking. Maar dat maakt de conversieschakeling tussen I2C en PCM63 een stuk complexer. Hier mijn dank aan Jos van Eijndhoven die mij met zijn glue-logic op weg heeft geholpen (glue-logic is de schakeling
waarmee je twee verschillende digitale formaten aan elkaar lijmt). Na enkele dagen puzzelen had ik de bitjes eindelijk precies waar ik ze hebben wilde. En de timing bleek zeer kritisch, je moet hier en daar echt op de nanoseconde nauwkeurig werken.
Het zo ontstane bordje met 8 logische IC's werd ingebouwd in de DAC. Op verzoek van Fons werden alle IC's (ook de al bestaande PCM63's) direct gesoldeerd en dus niet meer in voetjes, op 2 IC's na waarmee ik qua timing
moest kunnen spelen want van telkens een IC uit- en een ander insolderen werd ik een beetje niet goed.
Omdat de shunt die de klok in het loopwerk voedde, een of twee generaties achterliep bij de huidige ontwikkeling, werd die up-to-date gebracht. En omdat de klokprint dan toch uit het loopwerk moest worden uitgebouwd, was
het eigenlijk logischer om hem niet meer in het loopwerk maar nu in de DAC in te bouwen en de bitklok-lijn te gebruiken om de klok terug te sturen naar het loopwerk. Het loopwerk word zo slaaf van de DAC in plaats van andersom. Dit is de meest jitterarme oplossing (hier mogelijk door het drie-lijnen-systeem van i2S), ook al omdat woordklok en data afkomstig van het loopwerk in de glue-logic in de DAC worden gereclocked en dus alles wat
naar de PCM's gaat jittervrij is. Dit werkt goed, zolang je de kloklijn niet lostrekt, want daarna is het loopwerk compleet in de war (gaat achteruit draaien en zo) en blijft dat totdat'ie wordt gereset. Ook het analoge deel van de DAC kreeg een update. De voeding hier bevatte nog een tweetraps buizenshunt, die wel heel goed klinkt maar moeilijk af te
regelen was en een bewakingscircuit vereiste. In latere jaren heb ik daarom een hoog-kwalitatieve fet-stroombron voor hoogspanning ontwikkeld waardoor een buizenshunt die daarmee gevoed wordt, zichzelf instelt; tevens is de
bewaking daarmee overbodig geworden. Tot mijn verbazing bleek dit circuit ook nog eens beter te klinken dan de tweetraps shunt-oplossing.
Peter van Willenswaard

 Eerste indrukken I2S!!!
Mijn PvW.I2SDAC met niet 3 inkomende signalen maar 2 en 1 retour en wel  de klok, dit geeft stof tot nadenken!
Ja, dat wil je echt deponeren op het net, maar vorige week heeft een tweeter het begeven van mijn Cabasse Iroisse en dan is het praktisch mono wat de muzen aan je toe vertrouwen.

Maar dat is toch weer het mooie van het verhaal, op afstand hoor je dat er iets heel moois op komst is, met name de clarity, betrokkenheid en diepte is toegenomen. Mijn verwachting is dat het hoog nog meer harp/xylofoon gehalte heeft en dat het meer gaat "lopen". Het dynamische zal de kant op gaan van het analoge. Hopend dat bovenstaande bewaarheid wordt maar ondertussen kan de I2SDAC, made by Peter van Willenswaard,en mijn "slaafse" loopwerk zich acclimatiseren.

Op de foto ziet u ook mijn Glider die nog maar 20 uur in de groeven heeft mogen vertoeven en ook daar zijn de muzen afwezig, nog 20 uur draaien en dan moet de Glider optimaal presteren.
Flip, waar blijft mijn tweeter.
Eindelijk, de tweeter zit er al een week in en daar is dan de mogelijkheid om voor het eerst de Glider en het I2S verhaal in optima forma te mogen ontmoeten.I2S. / Update PvWDAC / klok van loopwerk naar DAC.
Zoals ik al eerder wegschreef betreffende I2S je hoort, ondanks het missen van een tweeter, dat er iets byzonders aankomt maar dat dat zo byzonder zou zijn. Het is altijd moeilijk om poezie zo treffend weg te schrijven dat u ervaart wat ik nu dagelijks mag ontmoeten en dagelijks mij omarmd. Ja, het is gedompeld worden in een muziekoase die bezielend is en je daar deel vanuit laat maken. Het gehele beeld staat rotsvast met overtuiging en een zeer aangename aanwezigheidsfactor die zorgt dat je luisterstoel en aanwezige een worden, je komt er niet meer uit.
Net als bij het analoge zie je alle kleuren van de regenboog, krachtig, positief m.a.w. het jitterverhaal is geheel afwezig de electronische stress de digitale hardheid is afwezig dit bedoel ik met zeer aangenaam om naar te luisteren het is niet vermoeiend wat digitaal soms kan zijn t.o.v. het analoge.
Een stem heeft nog meer persoonlijke inhoud gekregen en wel in de vorm van het fysieke beeld van de performer en ik kan u verzekeren die eerste ervaring zal u lang bijblijven als een zeer positief tijdsdeel waar u regelmatig in gedachten kan bij wegdromen. Instrumenten staan in realistisch volume/inhoud hun kunsten te vertonen zonder een versmering met andere instrumenten maar zijn wel een deel van het geheel, alles klopt en laat geen bedenkingen toe het heeft rythem en pease en is volgens mij een direct gevolg van het verplaatsen van de klok in mijn loopwerk naar de PvWDAC direct naast de chip, loopwerk wordt slaaf, genieten in optima forma zeer aangenaam.
Bovenstaande schrijf ik momenteel met veel plezier weg en kost weinig moeite om de juiste snaren te bespelen.
High hads, hoge tonen de cd van Lyle Lovett zit er vol van (i love everybody/ his large band) ontluiken in je luisterruimte en daar zit je dan in je muzikale tuin die meer en meer kleur krijgt, ja inderdaad het gaat zelfs zover dat elk instrument een kleur heeft en als dan het volledige pallet aan kleuren voor u zich ontvouwt u smelt en gaat volledig op in de muzen die met u spelen op een zeer aangename sferische manier, mooier kan toch niet muziek die zich zo postief aan u openbaart met alle kleuren van de regenboog en zorgt dat u in een zaligmakend tijdspanne mag verkeren.
Mijn dank hier aan Alex voor het loopwerk geschikt te maken voor I2S en aan Peter van Willenswaard om I2S te vertalen naar zijn/mijn DAC. TERUG07-05-2006Mijn koperen loopwerk en DAC zijn al een week terug bij PvW voor een reparatie en het mooie van zo'n reparatie is dat men het verstand niet op nul zet voor een alledaagse reparatie maar gelukkig ook dan blijven de audiospinsels doordraaien en daar is weer een Update in de vorm van het KISS principe en daar gaan 2 filters de DAC uit!!!
Peter belt mij voor het resultaat en draait helemaal door, hij blijft maar doorratelen over wat I2S ten tonele voert in Rotterdam, hij is er kapot van ja zelfs met emotie wordt er beschreven wat de combi I2S/PvWDAC teweeg brengt, neen zegt Peter Loopwerk en DAC krijg je niet meer terug.
Peter heeft van mij te leen de XRCD van Jazz at the Pawnshop en noemt de belevenis op deze dac/loopwerk/combi 'angstwekkend', komt bijna woorden tekort om dat te vertalen naar mij wat hij zojuist heeft mogen ervaren.
Dit komt griezelig dicht in de buurt van het analoge meerdere malen komt de uitdrukking van "het gemak" naar voren.
De combi koperen loopwerk I2S met PvWDACmet interne klok staat op eenzame hoogte.
lees dit nog een keer ik kan er geen genoeg van krijgen!!!
Maar dat is nog niet alles, mijn PvWPreAmp staat momenteel ook bij Peter voor een Update mankeert niets mee speelt de sterren van de hemel maar is inmiddels 7 jaar oud m.a.w. met de DAC en loopwerk mee naar Rotterdam met
als opdracht maak het mooier. Daarna krijgt Peter van mij diversen abstracte mailtjes waaruit hij kan
distilleren wat ik bedoel met maak HET mooier, ik kan technisch niets aangeven van doe dit of dat, neen ik kan het alleen abstract wegschrijven en na zoveel jaren weet Peter wel hoe ondergetekende in elkaar steekt.
18-05-06
De PvWI2SDAC is nog steeds bij Peter om het euvel voorgoed uit de wereld te helpen en meerdere modificatie's zijn zijn deel. Mijn PvWPreAmp is klaar en klinkt waanzinnig volgens Peter, wat mij vol hoop doet
uitkijken naar volgende week als de DAC en PreAmp weer in huize de Boeck zijn.
Maar uuh, Peter wat doe jij met je 300B!! en na wat handjeklap mag ik de trotse nieuwe
eigenaar zijn van de Ultieme PvW300B.

De 300B van Peter is een prototype maar krijgt een update, zoals de shuntvoeding van Guido, zodat ik vanaf volgende week de audioregenboog continu in mijn huiskamer mag aanschouwen.
M.a.w. een verheffend stadia van geluk zal mijn deel zijn, terwijl ik dit schrijf zie ik de regenboog met zijn pallet aan kleuren ontluiken. 

De Dac heeft sinds de ombouw naar I2S 6 aparte shuntvoedingen.
De shuntvoeding van de klok is de allerbelangrijkste en die is nu opgewaardeerd naar de laatste stand van research: 5 dB stiller en een betere voedingsonderdrukking. Normaal vind je in een CD-speler of loopwerk als klokvoeding een 7805, maar dat ruist echt de pan uit.
Beter is een mooie 3-poot-regelaar als een LM317, maar zelfs die haalt met
moeite 20 uV(10Hz - 20 kHz). De huidige AM-shunt zit echter op 300 nV, wat 37 dB beter is dan een LM!
Ook de onderdrukking van lichtnet-ellende is verder verbeterd. Dat was met
130 dB al bepaald niet slecht (vgl. 80 dB met een LM), maar na de nieuwe researchslag is dat nu opgetrokken tot 160 dB, een waarde die niet eens meer in 1x te meten valt, dit moet 'getrapt' gemeten worden!
Verder zijn de snelle diodes (die reeds minimale afschakel-artefacten vertoonden) in de voeding van het digitale gedeelte vervangen door Schottky's (die totaal geen afschakelproblemen meer kennen).
Peter

Hoi Fons,
Ik neem aan dat maandag dac, loopwerk en preamp worden afgehaald? Weet je al
hoe laat, of krijg ik ergens rond 12 uur een telefoontje van je schoonzoon?

De preamp had een dubbele buizenshunt die gevoed werd uit een weerstand. Weerstand en 1e shunt zijn nu vervangen door een vrijwel ideale stroombron (inwendige impedantie >100 Mega-Ohm) op basis van Fets, en dat 3x: L, R en in de spanningsreferentie-tak.  Er zijn wat koelgaten toegevoegd om deze halfgeleiders wat leefruimte te gunnen.
Het voordeel van deze opzet is dat de shuntinstellingen nu nooit meer kunnen verlopen, de onderdrukking van
net-ellende is duidelijk beter en, niet onbelangrijk, dit klinkt beter. Waren de gelijkrichters nog 6X5, nu zijn het Tungsol 6X4-en geworden (van het mooiste jaar!).
Ook hier zijn de diodes (van de gloeivoeding) vervangen door Schottky's. Anode- en kathodeweerstanden van de lijnbuis zijn Allan-Bradleys geworden. De uitgangscondensatoren zijn nu geselecteerde 50 jaar oude papier-in-olies
die zeker zo mooi klinken als AudioNote Cu-folies (en minder lek vertonen!).Ik heb nog niet aan de 300B's gewerkt, want dan kan ik niet naar de dac luisteren! (ook nog veel andere dingen te doen, trouwens)
Groet, Peter

Het loopwerk gaf weer problemen (leek minder te worden toen ik het deksel wat opzij legde; temperatuur?), maar dat dondert gewoon niet. Dit is het Ongaku-effect: de mooiste versterker die ik ooit in huis heb gehad,
onbetaalbaar duur, bromde desondanks, pruttelde, maar dat deed er geen klote
toe want wat een muziek!  Met deze dac/loopwerk-combi via de grote 300B bakken ontstaat hetzelfde effect,
het geeft gewoon niet als het loopwerk voor de zoveelste keer moet worden gereset,
want als het eenmaal speelt.........  (nou ja, op den duur zal het wel ergerlijk worden misschien).
Peter